ذكريات خريج

PharmakonPharmakon عضو ذهبي
تم تعديل 2010/07/17 في المنتدى الطبي العام

منذ ايام انتيهت من امتحانات السنه النهائيه بكليه صيدله ...... انتهيت من اعباء خمس سنوات مضت ..... انتهيت من كتير من المتاعب مثل الاستيقاظ مبكرا ( علشان المحاضرات المهمه كانت بتبتدى الساعه 9 واحيانا 8 ) ...... قضاء اكتر من 6ساعات بالدراسه او المعامل .......

منذ ايام ودعت الكليه بكل ايامها الحلوه والمره ..... ودعت الكليه بمعاملها واداوتى ف المعمل ....
ودعت فئران وضفادع قسم الفارما .... ودعت قسم العقاقير والمتحف ..... ودعت قسم الصيدلانيات والمصنع و التركيبات الصيدليه والكريمات والمراهم اللى كنا بنحضرها .....

قضينا بالكليه فتره من عمرنا شوفنا فيها حجات اسعدتا ومش ممكن ننساها ( ودى بصراحه مش كتيره ) واوقات صعبه ( امتحانات بصوره مستمره _قلق _ تعب _ سفر ) بس لما بنفتكرها بنحس بسعاده (دلوقتى مش قتها )

بصراحه هفتقد حجات كتيره .... هفتقد زمايلى اللى مش عرفت ايه قيمتهم واهميه الفتره اللى قضيناها سوا
هفتقد مقالبنا ف المعامل والتجارب اللى اوقات تكيره كانت تطلع النتيجه غلط ونعيدها مره تانيه

دوشتكو صح ... انا لما كتبت المقال مش كنت محضوره حاجه اقولها لانى مش كنت اتخيل انى بحب كليتى كده وانى احس بالشعور ده لما نخلص .... انا زيى زى زمايلى كانت امنيتنا نخلص الكليه ونخلص من التعب ده
وادى الايام عدت وخلصنا الخمس سنين ..... اتمنى التوفيق فيها ليا ولزمايلى وليكو ولكل الناس

ايه رأيكو كل حد يحكى عن موقف او حاجه حاببها ف كليتو ( ممكن تكون حاجه صغيره لكن لما تخلص بنحس بحالوه تلك الايام )

يلا سواء خريج او طالب احكى وتفاعل معنا
«1

التعليقات

• PharmakonPharmakon عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/03

من الايام اللى مش ممكن انساها
    اول يوم فى سكاشن الفارما وكنا بنتدرب فيه ازاى نحقن ضفدعه subcutenous حقنه تحت الجلد
    وكانت الدفعه كلها هتبتدى ف اليوم ده تتدرب ع كده طوال اليوم .... بصراحه انا بعمرى ما مسكت ضفدعه انا يمكن اكون شوفتها بس ف التى فى .... والكلام ده ينطبق ع كتير من زميلاتى اللى كانو قلقانين زى تمام قبل بدايه المعمل ..... المهم دخلنا وابتدت المعيده تشرح ازاى نسك الضفدع ونحقن .... وجه الدور علينا...ز احنا كان عندنا خلفيه بالمعامل اللى قبلنا وايه حصل فيها .... وجه عليا الدور واحمد ربنا وقتها اخدت عليها بسرعه وعرفت احقن ضفدعتى لكن ماتتصوروش ايه حصل يومها من زميلاتى او المعامل التانيه ( حالات اغماء - صياح )
    بس شويه بشويه اتعودو واخدو عليها

المشكله بقى انو اليوم ده اخدت الضفدعه معايا ف كيس بلاستيك حتى اعرف اتدرب بيها ف البيت اكتر .... اخواتى لما شفونى قالولى حرمان من الاكل معانا ع نفس الطاوله كلى لوحدك ومش تسملى ع حد فينا وقومى اغسلى ايدك
  • دكتوربالفطرةدكتوربالفطرة عضو مميز
    تم تعديل 2010/07/03
    بسيطة فارما لا تزعلي( متل ما ودعتي تلاقي ) خخخخخخخخخع بس تكوني أنت الاستاذة بالكلية:242:
  • dr.Hazemdr.Hazem مدير عام
    تم تعديل 2010/07/03
    متل ماقال دكتور بالفطرة فارما ..بعدين لكل بداية نهاية و بالنسبة للذكريات طبعاً أبو الفدا من الأشخاص يلي مابينتسو أبداً بالنسبة لدكاترة و معيدين العملي في جامعة البعث .و يلي حابب يعرف ليش يسأل أي معيد بالعملي..
  • dr.Alidr.Ali مدير عام
    تم تعديل 2010/07/03
    مبروك التخرج فارما كون و ان شاء الله بالشهادات الأعلى
    الحقيقة أنا بتذكر انو صار مع أد أصدقائنا موقف جميل باحدى محاضرات النظري
    من عادة الطلاب عنا انو نسجل محاضرات أحد الدكاترة تسجيل صوتي لانو اعطاؤو جميل و صوته جهوري و بيتكلم بالفصحى و أحد الطلاب كان حاطط موبايلو على الطاولة أمام الدكتور و عم يسجل المحاضرة و نسيان يحطو أوف لاين ........ فبيرن الموبايل و اللي عم يتصل كان زميلنا و هو ساكن مع صاحب الموبايل بنفس الغرفة بالسكن الجامعي و راحت عليه نومة بعد ما حاول شريه يفيقو .......... المهم الدكتور عندو حس دعابة رائع فما ترك القصة تمر هيك لما شاف الموبايل عم يرن سأل صاحب الموبايل مين هاد المتصل فقالو هاد زميلنا بالدفعة ففتح الدكتور الخط و شغل اللاود سبيكر و حطها عالميكريفون و بدا محادثة عتاب مع الطالب لانو ماحضر المحاضرة .......... بس لو تسمعو موقف الطال لما عرف انو الدكتور هو اللي عم يحكي مو و يقلو عن جد انت الدكتور و هو مو مصدق..........
  • nehadnehad مشرف منتدى التغذية و الطب البديل
    تم تعديل 2010/07/03
    نحن صيادلة قدامى كان المبنى أثري له عبق مميز يحيط به جنينة فيها أشجار وزهور أيام الدراسة جميلة وممتعة مليئة بالحوادث الطريفة أذكر منها
    في عملي الأدوية كنا نستخدم الضفادع --احدى الزميلات كانت تخاف ولكن تحاول أن تظهر الشجاعة مرة طلبوا منا قطع رأس الضفدع وتثبيته على اللوحة ---المهم ساعدها الآذن وقطع لها رأس الضفدع وأعطاها !ياه ففلت من يدها وأخذ يقفز دون رأس فأغمي عليها وفركش درس العملي كله
  • عاشقة العلومعاشقة العلوم عضو ماسي
    تم تعديل 2010/07/03
    ههههههههههههههههههههه مواقف طريفة فعلا
    الحقيقة بتصير كتير مواقف منها الحلو ومنها المر
    الموقف المر الي صار معي والي مارح انساه هو هي السنة كان عندنا امتحانات بشكل متسلسل يعني 8 امتحانات متتالية قبلها مرينا بمجموعة كبيرة من امتحانات النظري والعملي يعني ما بيمر اسبوع من دون امتحانين او ثلاثة كلها مرت والحمد لله كنت اخرج من امتحان دغري بروح ادرس التاني لانو ما كان في وقت وعدت كل الامتحانات بقى امتحان اخير علم الامراض هاد ما كنت دارسة منو ولا حرف وفيك دروس كتيرة قريت الدروس وفهمتها اكثر من اي مادى اخرى قعد لحتى ساعة 5 صبح وانا برا الغرفة بدرس فيها ولما طلعت النتائج طلعت اخر وحدة في الفصل بنقطتين امر فضيع والله

اما الموقف الطريف فهو الي قامت بيه صديقتي كنا عم ندرس بالمدرج عند استاذ مادة التشريح العام وهي عندها رقم الاستاذ مابعرف من وين جابتو وقعدت ترن عليه في الفصل وهو حاط موسيقى كتير حلوة صارت ترن عليه كل ما يبلش الشرح لحتى عصب وصار يتصل فيها ويعدين قالنا شكون هاد الي عم بيعمل هيك وبعدين قالنا خلص مارح تعمل درس اليوم وخرج من الفصل هههههههههههههههههههههه
    تم تعديل 2010/07/03
    هههههههههههههههههه مواقف حلوه كتيره ولسه ف كمان يلا يلا احكو
    تم تعديل 2010/07/03
    ايوه انا افتكر تجربه عملناها ع الضفدع كنا بنعمل فيها حجات بشعه يعندى قطعنا الراس علشان نمنع استجابه المخ والاعصاب وشيلنا اغلب الاحشاء علشان نوضح عصب معين بيغذى الرجل وبعدين عرضنا رجل الضفدعه لماده كاويه لنقيس استجابه الضفدعه للالم قبل وبعد وضع المخدر بصراحه كانت تجربه بشعه ... كان معايا صوره للمسكينه ... بس ادور عليها واوريهالكو

التجربه دى المعيدين نفسهم كانو خايفين يعملوها والله المسكينه صعبت عليا وحالات اغمائات كتيره
    الضفدعه دى كانت حديث المدينه واشتهرت وقتها وكانت ع موبيلات كل الفرقه
    تم تعديل 2010/07/04
    ع فكره ارتباطنا بالاماكن ممكن يكون وقتى .... ممكن تروح لنفس المكان كل يوم لو فعلا مشتاقلو .... مش عاوزه اقولك احنا ودعنا لكيتنا ازاى ... المكان ف حد زاتو مش كان صعب علينا فراقو ..قد ما كان صعب علينا تقبل فكره انك بكره لو نزلت مش هتقابل اصحابك .... بس انا عارفه كويس انو دى سنه الحياه نقابل ناس ونتعرف ع ناس نودع ناس .... بس احنا ف الكليه خمس سنين معاناه وفرح سوا .... ايام وناس مش تتعوض
    تم تعديل 2010/07/08
    انا بتزكر موقف .... مره ف محاضره كان الدكتور بيشرح كيميا عضويه ((( لكو ان تتخيلو الانتباه والتركيز والقرف اللى بنكون فيه ف محاضره العضويه ))))
    المهم انا ف المحاضره دى بالزات كنت افضل اقعد ف اخر المدرج ( اهرب يعنى من الدكتور لانو يعرفنى .... ومفكر انى ممتازه وهتجاوب معاه .... وانا اصلا بخاف انو يحرجنى لانى مش بحب العضويه قوى ... اكتر من مره يحرجنى ويقولى قومى على الستيج وكملى الميكانزم على السبوره )
    المهم دخلت المدر انا وصحبتى بس هى خرجت قبل الدكتور ما يدخل وسابت موبيلها 0 .... هنا الكارثه سابت موبيلها جنبى وانا مش واخده بالى ..... ويرن الموبيل .... مش كان صامت ودى المشكله .... دنه الموبيل كانت اغنيه لاحمد حلمى فى فيلم مطب صناعى كلامت الاغنيه " قول الوه والنبى ماتقولش نووو .... وزغاريط وحجات عجيبه كده ... انا طبعا اتحرجت وبقيت مش عارفه اعمل ايه الكل بصلى وكمان الدكتور وبيضحكو .... انا خوفت امسك الموبيل يقوولى انا اللى عاملاها .... بس المكشله انى مش عرفت اقفل الموبيل ... كانت عده غريبه .... قومت واعتذرت للدكتور وقلتلو انو مش موبيلى وانو موبيلى انا صامت ....... تخيلو رد فعل الدكتور ايه .... حلوه النغمه دى يا ساره اعطيهالى ........ المهم قولتلو عنيا بس الموبيل فعلا مش بتاعى ومش بفهم فيه اتصل على صاحبتى تيجى .... وعدى الموقف احمد الله
  • TAMMAMTAMMAM عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/08
    هههههههههههه سارة مشكورة عل الطرائف اللي بتحكيها جميلة جدا ................
    تم تعديل 2010/07/08
    دى مش طرائف ....... دى كانت كوارث بالنسبالى وقتها .... قلبى بيقف .... ودمى بيفووووووووور
    مكشور تمام على مرورك

انا فى الخمس سنين دول حصلى فيهم مواقف ... اما بفتكرها دلوقتى بضحك على حالى .... وانت تمام اكيد فاكر مواقف اتعرضتهلها احكيلنا
  • TAMMAMTAMMAM عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/10
    أكيد مر معي كتير أمور .................. بحكم درارستي على الانترنت ....... مرة من المرات كنت معصب وقاعد عم أحكي مع رفيقي وكنت عم قلوا شو هالدكتور .. ما بيفهم شي لا محاضرة بيعرف يلقي ولا قراية بيعرف يقرأ ........ ونازل بهادل بهالدكتور ............. أنا ما كنت ملاحظ أنو ماعاد في صوت .......... والشات اللي كنت عم اكتبها واصلة للدكتور .............. وقاعد عم ينقح الكلام تبعيتي ............... لما انتبهت عل الموضوع ............. أغمي عليي ......... بس الدكتور كان متعاون جدا ......... وحاول يرسبني بالمشروع فقط .......... بس نجحت بالغلط ........

الله لا يدوقها لحدا ............ يمكن صرت أعرف معنى الحذر من وقتها .............
    تم تعديل 2010/07/10
    خخخخخخخخخخخخخخخ ياعيني عليكم
    تم تعديل 2010/07/10
    ههههههه فعلا الحذر واجب

بس الحمد لله انك نجحت ...... صحيح الف مبروك التخرج تمام ... سورى .... باشمهندس تمام
    تم تعديل 2010/07/11
    انا كان زماني انطردت من الثانوي بسبب شغلة عملتها وقتها ومارح انساها بنوووووووووووووووووب
    كانت في نقاش في الفصل مع استاذ العلوم الطبيعية بشأن اسئلة الامتحان وطريقة الاجابة صرت حاول فهمو انو الاجابتين الهم نفس المعنى والامر كان واضح وصار كل الطلاب الي في الفصل بيحكو بصوت عالي وانا معهم وبعدين بعد ما لاحضو انو مافي فايدة سكتو وصار النقاش بيني وبين الاستاذ بس صرت كل ما بقلو شغلة بيردد انتي ما عندك قابيلة للتعلم ... انتي ما عندك قابيلية للتعلم ..... جنني بهي الجملة قمت عصبت وقلتلو وانت ما عندك قابلية للتعليم
    خيمت موجة من السكوت والاندهاش بالقسم التلميذة النجيبة بالقسم تقول هيك
    كمل ولا مافي داعي هههههههه
  • Dr.AhmadDr.Ahmad مدير عام
    تم تعديل 2010/07/12
    شو يعني و انا كمان كنت مرة رح ينقلوني من المدرسة بشكل تعسفي بالثانوي

كنت بصف الثامن و في واحد بالصف بنزعج منو كتيييييييييير :276: و ما بطيقو فلما صارت الفرصة بين الحصص قمت و كتبت عنو شوية شغلات :248: عالسبورة هههههههههه ( ما تسألوني شو كتبت :242: )

اجا هو شاف الحكي و راح نادى للموجه و لو مالي واسطة بالمدرسة .. كان زوج خالتي امين السر و نص الاساتذة بيعرفوني كانوا حلقولي من المدرسة ههههههههه

.....
    هو في كمان مشاغبة تانية بس كانت اقل وقت أحطتلي انسة الفيزيا بالصف العاشر يمكن مدري الحادي عشر بس وقتا طلعت من الصف و رحت اكلت فول ع باب المدرسة ههههههههههههههه

.....
    بالجامعة كنت حباب كتير و مالي مشاغبات هههههههههههه
    تم تعديل 2010/07/12
    هههههههههههههههههه مشكور على المرورو دوك احمد بس اكيد عندك حجات عملتها بالجامعه فكر كده .... ما شاء الله حد بالماضى العتيق بتاعك ده فجأه يهدى ومش يبقى عندو شغلات
    تم تعديل 2010/07/12
    هههههههههههه
    تم تعديل 2010/07/12
    طيب رح حاول اتذكر شي نهفة بالجامعة ....
    تم تعديل 2010/07/12
    بتذكر موقف حصلى ومش هقدر انساه ابدا

نحن بسكاشن الفارما كنا بنتدرب على كيفيه حقن فار Intraperitoneal injection ..... اوصفلكو المشهد احمد الله انو سكشنى كلو بنات ومش معانا شباب علشان كده بناخد راحتنا ولينا مواقف ومقالب المهم

بنات ... خايفين اصلا من الفار وبيبكو ووصلت احيانا للصياح
    وبنات تانيه .... اشترو جبنه نيستون وبياكلو الفار ومستمتعين بكده وسابو المعيده تكلم نفسها
    وبنات ... بيتصرو بيه وبيلعبو فى فرو
    وبنات تانيه .... بداو يتدربو فى كيفيه حقنو بطريقه كويسه ( احمد ربنا انا منهم )

وبادنا الحقن بادويه والمفروض الاعراض بنشاهدها ونسجلها ..... فى بنات كانو بيكتفو بالمشاهده فقط .... واخرين كانو بيخافو

لدرجه انى انا اللى كنت فى السكشن والجروب بتاعى نعمل التجارب كلها والمشاهدات وفى الاخر البنات تتطلع على النتيجه الاخيره .... كل سكشن ييجو زمايلى معايا وانا احقن واخلص وهم بس يشاهدو

المشكله انو كلو كان تمام وقت المعامل طول السنه ........ لكن فى ماتحان العملى حصل معايا اللى عمرى ما هنساه

انا كنت اكتر واحد قامت بالتجارب دى وعمرى ما خوفت من الفار ..... امتحانى العملى كان الساعه 3 ..... الفار انا مستلماه كتير متعصب .... احاول اهديه مش عارفه .... المهم قولت خلاص بحقنو بسرعه علشان انا كمان تعبت ..... ومسكت السرنجه وبحقنو فلت من ايدى واخد نص الجرعه .... لازم تكون الجرعه كامله حتى اقدر اتعرف على الدوا من خلال الاعراض
    المهم مش عجبو الفار انى حقنتو وانتبه ليا واتعصب اكتر .... وحاول كتير يعض ايديا .... حاولت تانى اهديه الحمدلله المرد دى قدرت احقنو باقى الجرعه لكنو اتعصب اكتر وفلت من ايديا .... بصراحه خوفت ليدخل جوا كم البالطو .... المفروض النتيجه تطلع معى انما انو يبكى وافرزاتو تزيد وفى الحاله دى كان الدوا pilocarbine او يموت وفى الحاله دى يكون faxidil وكل الاعراض دى بعد 10 دقايق من الحقن .... المشكله انو فات 15 ساعه والفار متعصب جدا ومش قدرت اتحكم فيه.... فرميتو من ايدى على الارض بقوه ( وانا بدات اتعصب اكتر لتاخر النتيجه وقرب انتهاء الامتحان ) .... خوفت يكون الفار جرالو حاجه من رميتو له على الارض .... وخوفت اشيلو .... وسيبتو على الارض حتى لفظ انفاسو الاخيره وظهرت اعراض التسمم بالفلاكدسيل اخيرا لكنو مات على الارض .... المعيده جات تقولى خير ساره ليه قاعده على الارض ...ز رديت مش حبيت ازعجو ... وقولت يموت فى سلام .....
    تم تعديل 2010/07/12
    اي مافي منك شو هالحنان كلو ههههههههههههههههههه يموت بسلام ها
    تم تعديل 2010/07/13
    ده جننى وهو عايش .... واشيلو من على الارض ليه علشان يكمل على صوابعى .... كان طول الوقت بيعض ايديا .... ده غير محاولاتو العديده فى انو يهرب من ايديا ويدخل جوا كم البالطو ..... وبعدين ماقدرت ارفعو من على الارض ... كمان كان خلاص بيلفظ انفاسو الاخيره .... قولت اخلص بسرعه حتى اقدر انتهى من الامتحان
    تم تعديل 2010/07/13
    اه ما شاء الله عنك ...... اجرام يا دكتورة سارة !!؟؟؟

انا تذكرت في حصة عملي مادة الادوية في السنة الثالثة كان في أرانب نجري عليها الاختبار و كانت الموضوع التخدير الانشاقي بالايتر و التخدير بالباربيتورات ... اكيد بحكم انو المخدر انشاقي كانت الجرعة زااااااايدة كتيييييييير و الارنب المسكين (( طبعا كانوا 3 أرانب عم نشتغل فين مو واحد والارانب الثلاثة وضعن مأساوي و جرعة المخدر زايدة عن حدا و بلشو ينازعوا ...

انا ما حبيت ساعدن حرام شو ذنبن الارانب المساكين ..رحت سألك الدكتور قلي اعملولن انعاش قلبي رئوي بس بسيط ههههههههههه كان مجرد مساج للقلب و هيك شوي و بقيت معن شي نص ساعة وقتها يمكن مات واحد و تنين فاقو من حالة الغيبوبة و التشنجات و كذا و هديو لما شفتن فتحو رجعتن لغرفة الارانب و رجعت عالبيت

طبعا قلبي ما طاوعني ما روح استفقدن تاني يوم اول وصلت الكلية رح ع غرفة الارانب و تأكدت انن مافي منن و من وقتها رفقاتي كل ما تذكروا هالشي بيضحكوا عليي ههههههههه

بس انتو ما تضحكوا علي !!
    تم تعديل 2010/07/13
    ههههههههههههههههه
    تم تعديل 2010/07/13
    اما توصية و الله .... لا و مافي غير الضحك ...!! :258:
    تم تعديل 2010/07/14
    ههههههههههههههههه لا من ناحيه المسكاين .... اعترف مفيش اكتر مننا احنا الطلبه مساكين

بس تعرفو انا من واقع خبراتى فى سكاشن الفارما والتجارب اللى عملناها على الفئران والضدفادع والجينيا بج

اكتشفت شى مهم ( حب الحياه والاصرار والصراع على الحياه )

يعنى الضفدع بيكون مفتوحه بطنه و وغيرو محقون بسموم ومواد كاويه ( طبعا ده بيموت فى ساعتها بحكم الجرعه الزياده ) لكن بجد انك تشوف ضفدعه بتتالم من الالم .... او بتنام .... او بتتشنج .... ويقوم ويقاوم ويهرب منك .... تستصعب الموقف جدا .... انا فى البدايه كانت بتجيلى كوابيس ... بس بعد كده خلاص اتعودت .... بس كنت يدما اسمى الله سبحانه وتاعالى وابتدى التشريح او الحقن

اه فى موقف حصلى مره ف الفارما ...... انا اتعودت اشوف ضفادع فى حجم صغير لكنى اول مره كنت اشوف ضفدعه عملااااااااااااااااقه كانت اكبر من كف ايديا
    بس واقتها كنت فى الامتحان وكان لازم اشرحها واخد عضله منها علشان اقوم بالاختبارات قياس الفاعليه لدواء معين

المهم الضفدعه المفروض انك تخبطها خبطه قويه على راسها حتى تفقد وعييها لمده بسيطه حتى تتمكن من اجراء الشق البطنى واستئصال العضله

المهم اخبط الضفدعه جامد .... وهى ولا هنا .... مصحصحه ولا جرالها حاجه ... قرده.... قولت اروح للمعيده اغيرها ... ردت دكتوره الضفدعه الكبيره كويسه والعضله الكبيره افضل حتى يكون معدل انقباضات العضله مناسب لقيتس مدى استجابتها ... كملى شغلك عليها .... سلمت امرى لله

المهم رجعت تانى احاول انيم الضفدع .... قولت خلاص حلها ادخل ابره فى النخاع الوشكى لضهرها ( هى اللى اضطرتنى اعمل كده ) وابتديت شغل عليها ..... بس وقتها تعبتنى جدا وكانت بتنط على البنش بصوره فى حياتى ما شوفت ضفدع بالحجم ده .... بس واصلت عنادها معايا وكان استجابتها قليله للدواء سبحان الله عكس كلام الدكتوره ... بس برده كان فات ربع ساعه من الوقت ... وكان لازم انهى اللى ابتديتو ... والحمدلله عدى على خير الاختبار
    تم تعديل 2010/07/14
    هههههههههه اي والله طيبة قلبك مافي منها يادكتور احمد ولو ما بضحك عليك بس عالموقف
    تم تعديل 2010/07/14
    انا رح احكيلكم حادثة صارت معي بس مو بالجامعة لكن بالاقامة الجامعية
    كانت الساعة9 بالليل وكنت انا وصديقتي قاعدين لعند وحد جارتنا بنتمسخر عليها اخذنا منها مفتاح الغرفة وقلنا انو مو عندنا وفجأه انقطعت الكهرباء وسمعنا اصوات صراخ البنات خرجنا لنشوف شوصاير لقينا الناس عم تركض لبرا قلنا شوفي قالو الاقامة رح تنفجر لانو مولد الكهربا عم يحترق وهو جنب المطعم بشوي4 امتار بس لبست حجابي وخرجنا في العتمة لما وصلنا الباب لقينا النار في وشنا قمنا طلعنا من جديد لان الجناح تبعنا كان جنب الغرفة الي فيها المولد طلعنا وخرجنا من الباب الثاني وبقينا لبرا شي 3 ساعات لحدا اجت الاطفاء وطفوها للحريق بس الحمد لله الشباب الي بيشتغلو في المطعم حاولو يخففو من النار بالتراب الحمد لله خلص كلشي وطلعنا لغرفنا وبيتنا ع الظلام هداك اليوم لما طلعنا لغرفتنا في الطابق الثالث وقعدنا شوي لقينا الناس عم تركض كمان شو صار؟؟؟ في بنت قارورة الغاز تبعها عم تشتعل ورح تنفجر .......... اي انا قلتلهم ان شاء الله نتفجر هلا والله مني نازلة من الطابق الثالث وضليت بالغرفة لطلعو الامن وطفوها وانتهت الماساه والكابوس تبع اليوم هاد
  • suzysuzy عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/14
    قصة حلوة ههههه
    شو قصة الكوارث معك