يوم ف الصيدليه

PharmakonPharmakon عضو ذهبي

كثير منا تعرض لمواقف لا تنسى ف الصيدليه سواء كنت متدرب او مسئول

وقد تتعرض لمواقف محرجه تتمنى لو (زى ما بيقولو ف مصر تنشق الارض وتبلعنى)

والمواقف دى مش بس المتدربين اللى بيتعرضولها ..... وارد كمان الصيادله الكبار

لدرجه انو بعض الطلبه الجدد بيأجلو فكره التدريب

ايه رايكو نتفاعل سويا وكل حد يحكى عن موقف حصل معاه ومش هينساه سواء كان متدرب او بيشتغل ويقولنا اتعلم ايه من الموقف ده علشان كمان احنا ناخد بالنا ومش نقع ف نفس الموقف

كمان ازا حد حصل معاه موقف وحب ياخد برأى حد اكبر منو او يعرف عنو ..... اوك ما فيش مشكله
«1

التعليقات

• dr.Hazemdr.Hazem مدير عام
    تم تعديل 2010/07/03
    هلأ موقف أخجل منو و الحمد لله مافي ..بس أنا كنت كل فوت على محاضرة نظري إنطرد !!! ماحد يسأل ليش لأني أنا كمان مابعرف....
  • nehadnehad مشرف منتدى التغذية و الطب البديل
    تم تعديل 2010/07/03
    لا هناك حادثة طريفة :في عام 2006 كان هناك هجرة للعراقيين عندنا المهم جاء أحدهم وطلب جهاز فحص الحمل وكان معه ابنه عمره 5 سنوات فأعطيته !ياه وبعد قليل وأراد أن يعرف النتيجة وكانت سالبة وطلب مني بعض المعلومات حول دقة النتيجة وشرحت له المصيبة أن الولد كان واقف وسمع فصرخ الولد :والله مأمشي حتى سوي التحليل فضحكنا وقلنا له هذا الجهاز للمريات أي للنساء فاذا به يحلف أنه لن يمشي حتى يعمل تحليل وعلق وما بده يروح للبيت فتحايلنا عليه فقلت لوالده بلهجة جدية خذ الكيس الداخلي وليعمل التحليل فذهب ووضعت فوارغ الكيس والذي هو سيليكاجل وقالت له روح واسأل الدكتور فجاء مع والده وسألني ايش النتيجة فنظرت للقنينة وقلت له الله ستر وما طلعت حامل فضحك والده وضحكنا حتى دمعت أعيننا ---ثم اعتذر الأب وقال الولد معلق بوالدته كثيرا
  • PharmakonPharmakon عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/03
    هههههههههههههههههههههههههههههههههههه طريفه فعلا مش قادره امسك نفسى من الضحك

اما دكتور حازم انا اقصد موقف طريف _ محرج _ يعنى موقف مش تنساه

انا اتذكر انى مره انطردت من المحاضره وكنت وقتها لسه ف سنه اولى مش كنت اعرف انو الدكتور مس بيسمح لدخول الطلبه بعدو
    المهم انا فعلا كنت متاخره كالعاده بس خوفت ادخل . لقيت بعض الطلبه واقفين بره سالتهم ممكن ادخل ولا ايه نظام الدكتور قالولى لاء عادى ادخلى(محتالين)
    المهم فتحت باب المدرج واستاذنت من الدكتور ومش رديت ادخل قبل ما يسمحلى تخيلو سمحلى .... وبكل زوق رد عليا واقعدت بس هو انتظرنى اقعد وسال الدكتوره اللى لسه داخله تقوم تقف ف الناهيه اخدت محاضره ف الاخلاق مقدرتش بصراحه وخرجت كانت الدمعه هتنزل من عينى ..... ومنذ هذا الموقف اتعلمت ماتخرش ع محاضره وازا اتاخرت مدخلش واعرض نفسى لموقف محرج زى ده
  • Dr.AhmadDr.Ahmad مدير عام
    تم تعديل 2010/07/04
    موقف رائع دكتور نهاد .... ههههههههههههههههههههههههه

فارماكون ... فكرة حلوة ... انا ما داومت بصيدلية شو الحل
    تم تعديل 2010/07/04
    اولا احنا يكفينا مشاركتك وتنورنا بوجودك
    بس اكيد اتعرضت لمواقف محرجه ..... احكيلنا ايه حصل معاك
  • TAMMAMTAMMAM عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/04
    ههههههههههههههه مواقف طريفة ................
  • suzysuzy عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/04
    من المواقف الطريفة اللي حصلتلي السنة الماضية انو دخل واحد محشش و سكران على الأخير يعني ما قادر يفرد طولو
    بعد ما دخل الأخ طلب علبة بروكسيمول (من شان الحجة )أجبته أنه لايوجد عندي قال طيب أنتي دول قلتلو مافي كمان طيب أمريجيسيك قلتلو كمان ما في و عددلي بعدها كل الأدوية المخدرة و النفسية حافظهم بصم وكلو قلو مافي
    انزعج كتير و قال شو انتي فاتحة صيدلية ولا بسطة خضرا شو هالصيادلة هدول
    أنا خفت يتمادى و قلت لحالي طيب خاطرو أحسن قلتلو ماتواخذنا عمو
    قبل ما كفي الجميلة عصب كتير و قلي هوي و طالع ما بتتواخذي (هي الجملة بيقولوها عندنا للمجانين و فاقدي العقل)
    اتخيلو هالموقف يعني اطلعت أنا الغلطانة
  • sophisophi عضو مميز
    تم تعديل 2010/07/04
    فكرة حلوة فارماكون تشكري عليها ,
    هلأ خلل تدريبي بالصيدلية صارت معي كتير مواقف بس رح احكي واحد اخدت منو عبرة وبلشت انتبه عالموضوع ,
    وهوي اني لازم ئوي حالي بالعربي يعني لازم اعرف اكتر من هيك مصطلحات
    المهم بذات يوم كنت عم ااتفرج على ستاند محطوط في ادوية واذ بتضرب عيني على عبارة (شراب معلق ) وتحتا في صورة معلقة
    طبعا بدون شدة , بتطلع هيك ؟؟ اي ماعرفت شو هاد شراب معلق يعني بيتاخد بالمعلقة ؟؟؟؟؟؟؟؟ اكيد لأ بس انا هاد لي شايفتو ,
    رحت لعند الصيدلي قلتلو بدي اسألك سؤال قلي تفضلي قلتلو ليش هاد الدوا مأكدين انو يتاخد بالمعلقة !!!!!!!!!!!!!!!!!
    اكيد الموضوع في شي بس انا ماني عرفاني شو هوي ؟؟؟؟؟؟
    قلي شراب معلّق ؟؟ قلتلو لا المعلق ولا المعلّق انا بعرف,
    قام قلي يعني suspension
    اهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    استوعبت , اي ماتقول هيك من الأول (طبعا منيح الشب بيعرفني اني ماعم ادرس بسوريا ولا كان شك اني عنجد عم ادرس صيدلة )
    ومن يومتا صرت حاول اني اقرأ مواضيع طبية بالعربي
    تم تعديل 2010/07/04
    اهاااااااااااااااااااااااا فهمتها
    ولا يهمك صوفى بتحصل معانا احنا كمان حجات زى دى ( موالقف زكائنا بيفرض نفسو فيه هههه)
    بس ازاى مش اخدتى بالك انك تشوفى كلمه suspension اغلب الادويه بيكون مكتوب عليها بالانجلش والعربى
    بس الموقف ده ف البدايه بس .... وبعد كده بتتعودى مافى مشكله

اما دكتوره سوزى انتى تحمدى الله انو مش تهور وتمادى ف فعلو .... انا بصراحه دول الانس اللى بخاف منهم جدا وبحاول ابتعد عنهم ف التعامل
    تم تعديل 2010/07/04
    انا صاره معى موقف لن انساه السنه الماضيه ف رمضان ... كنت ما سكه شيفت بعد الفطار .... وكنت بنزل افتح الصيدليه ....وكنت بعانى طول الطريق من البمب الصواريخ ..... الاطفال بالشارع كانو يضايقونى والله بيترها وبكمل طريقى بهدوء ع اعصابى .... المهم كنت ف مره ف الصيلديه وكان الاطفال بره بيلعبو وفجاءه يرمو صاروخ بالصيدليه .... لكو ان تتخيلو الرعب اللى حسيت بيه ... وبعدها سمت صياح الولد ...قومت من مكانى من الخضه ولانى كمان قلتت ع الطفل اللى صاح يقول يا ايدى خوفت عليه وطلعت اناديلو الولد خاف منى وجرى..... المشكله انا مقدرش اخد موقف من العيال دول لانهم صغار والصيدليه كلها زجاج حتى الباب الامامى من الزجاج خفت اعمل مشكله الاطفال تحدانى وتعمل اى حاجه ابسط شى يكسرو الازجاج وواجه الصيدليه بالطوب

المهم بعد ربع ساعه جاتلى ام الولد والولد (عرو 6 سنين).... قولتلو سبحان الله من شويه مش كنت قادره عليك وخايفه منك ... دلوقتى انت جايلى وبتطلب مساعتدى .... انا طلعت وراك علشان اشوف ايدك ,,,ورينى ايدك ..... انت لازم تاخد حقنه حالا ... انت مش عارف اللى يلعب بالصوريخ غلط .... يلا هديك حقنه يعنى اديك حقنه ... المهمه حسيت الطفل هينجر من البكاء والالم .... قولتلو خلاص ما تبكى انا هدهنلك ايدك بالمرهم ده ( مضاد التهاب ) وطمنت امو وعدى الموقف

تعرفو الولد بعد كده صار زى البودى جارد امام الصيدليه .... بقى يحب الصيدليه ويحب يطل عليا
  • TAMMAMTAMMAM عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/05
    الأطفال لا يدرون ما يفعلون ولكن الخطأ من الأهل الذين يسمحون بترك أولادهم يلعبون في الشارع

مشكورين جميعا عل الطرائف
    تم تعديل 2010/07/05
    هو فى اطفال دلوقتى تقدر تحكم عليهم بكلمه .... اطفال الزمن ده غيرنا خالص ..... بس الفكره ازاى تحكم على نفسك وتحاول تكسب الطفل لصالحك ... احنا ف الصيدليه بنتعامل مع كافه الشخصيات والاعمار والمهن والثقافات .... ولازم تتصرف كويس مع الكل

المهم انا حابه احكى النهارده عن موقف يهم الكل سواء الصيادله ( المتدربين) او اى حد على مستوى الحياه ككل

الموقف ده مش حصلى انا ( حصل لاحد زميلاتى كانت بتشتغل ف صيدليه جديده وكان معاها مساعد) المهم ف وقت الظهيره الساعه 3 دخل الصديله راجل قال انا من التفتيش ... فين الدكتوره المسؤوله عن الصيدليه ( يقصد مديره الصيدليه) ... ردو لحظه وتيجى ... رد لا خلاص مفيش داعى تندهلوها .... المهم الراجل قال فتحولى التلاجه ... هاتلولى duxil ( ده دوا ب 40 جنيه اعتقد) اشوف صلاحيتو ... هاتلولى كزا .. كذا .. وكزا ... وهم مندمجين وراجل شايف شغلولو بصراحه ... وبعد شويه خلص اللى بيعملو وخرج .... بعدها بربع ساعه اكتشفو نقصان ادويه مهمه وغاليه ف حدود 800 جنيه ( معانتو الراجل دخل قلب الصيدليه ف ربع ساعه والاتنين اتقرطسو )

المه رجعت الصيدلانيه المسؤوله وعرفت باللى حصل ... اتصلت ع الادراه الصحيه تسأل عن التفتيش وحكتلهم عن اللى حصل ... قالو ده ف حد فعلا منتحل شخصيه مفتش والحادثه دى حصلت من كام يوم ف منطقه جنبنا

المهم اتعلمنا من الموقف ده استحاله تثق بحد بدون اثبات شخصيه
    تم تعديل 2010/07/06
    النهارده كان يومى ف الصيدليه مش زى اى يوم عادى
    قبل كده كنت بنزل الصيلديه لعده اسباب منها :
    1- طبعا علشان التدريب وده كان ف سنه تالته ورابعه
    2- كان عندنا بروجكت اسمو pharmacy practice عباره عن تجميع panflets لادويه معينه توصف لاغراض معينه ... وده ف سنه تالته
    3- ف سنه اولى واتانيه كنت بنزل لصيدليه قريبه منى حتى اتعود على الناس وكيفيه التعامل مع الاخر
    4- زيارات وفسح مجرد تغيير جو اروح لزيلاتى واقعد ساعتين او حاجه ... وبعد ما تخلص شيفت ننزل للنادى او اى محل نقد شويه

ورغم كل ده قدرت السنه اللى فاتت اتحمل مسؤوليه الصيدليه ......( انا دخلت صيدليات المنطقه بتاعتى كلها ... واغلب الدكاتره والصيلديات تعرفنى )

لكن النهاره مش زى اى يوم ......... انا النهارده دخلت صيدليه مش على اساس متدرب او زياره
    دخلت الصيدليه كدكتوره صيدلانيه مسؤله عنها ....... الناهرده بس حسيت انى فعلا استاهل لقب دكتوره وانى لما واصف دوا او اتكلم اللى دقماى يحترمنى ويقبل كلامى .... مش يقول دى عيله صغيره ..... الناهرده مارست المهنه اللى بحبها واتمنى انى فعلا اخدم كل الناس

بس صحيح حسيت بالتعب لانى مسكت شيفت 6 ساعات .... وخصوصا انى اشتغلت ف منطقه لاول مره بكون فيها ... تخوفت شويه من المكان والدكتوره صاحبه الصيدليه لكنى الحمدلله النهاره قدرت اتعود ع المكان والناس وحبيت الجو هناك و رجعت مبسوطه جدا انى عملت حاجه كويسه

داعولى بالتوفيق بحياتى العمليه والعلميه ...... وبتمنى كمان للكل التوفيق بحياتهم

بس امتنى فعلا الموضوع ده تتشاركو معايا ..... يعنى احب استفيد من خبرات حضراتكو ..... انا لسه مبتدئه وتجاربى لسه مش كتيره يعنى اتمنى لو حد يحب ينحصنى باى نصيحه ببدايه مشوارنا المهنى ..... اكون ممنونه[/SIZE]
    تم تعديل 2010/07/07
    الله يوفقك فارما أنا لهلأ ما إستلمت صيدلية أو حتى تدربت بشكل صحيح..
  • TAMMAMTAMMAM عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/07
    هههههههههههههه انتحال شخصية رهيب جدا .................. لصوص آخر زمن ............. ههههههههههههههههه
    تم تعديل 2010/07/07
    عادى على فكره دكتور حازم ..... التدريب مش هياخد منك اكتر من اسبوعين وهتفهم كل حاجه ف الصيدليه .... سهل جدا على حد استحمل خمس سنين عزاب صيدله انو يفهم بسرعه ويطبق اللى فهمو ( وبعدين دكتوره حازم ماشاء الله عليه .... الله يوفقو )

بخصوص المحتالين ده هو كده يعتبر جاهل لانو فى ادويه ع الرف ب 258 حنيه واكتر سابها ...... ده هو كده رأف بحال الصيدليه .... بس ضرب رقم قياسى ف انو حصل على 800 جنيه وممكن باقل مجهود
    تم تعديل 2010/07/08
    انا مرة فات لعندي واحد و كنت لحالي بالصيدلية قالي بدي نام !!!!!!!!! إلتلو روح نام قالي عطني بروكسيمول مشان الله إلتلو ماععنا آم زرني هديك الزورة و كنت على شوي رح أعملو أتلة مرتبة لو ماراح لحالو ..
  • TAMMAMTAMMAM عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/08
    شايف حازم شوف الفرق بين الدكتور الصيدلي والدكتورة الصيدلانية ههههههههههههههههههههههههههههه
    تم تعديل 2010/07/08
    ههههههههههههههههههههههههههههه

فعلا انا بخاف وبترعب من اى حد شكلو ملخبط وبحاول ادارى خوفى ...... وبحال اتاعمل بلطف شويه

بس يا دوك حازم انا معاناتى اليوم كانت مع شويه اطفال

تخيلو يا جماعه تعبونى كتير ....... وتلفو اعصابى ....... دول مش اطفال طبيعيين ....... المشكله الاكبر انهم بنات ف عمر 4 ل 5 سنين ...... تعاملت مره بالحسنى ....... ومره بالعنف .........ز ومره باللين ........ لم يياسو ......... وانا اللى خسرت

انا على اخر الزمن تلات بنات صغيريين يعصوبونى بعد ما كنت بحب الاطفال
    تلات بنات ظراف والله وشكلهم شيك ومحترمين واحده فيهم ..... طنط ماما محتاجه كيس علشان نازله السوق تشترى حاجه ..... حبيبتى الاكياس الكبيره خلصت عندى صغيره بس ..... خلاص يا طنط هاتى صغيريين بس هاتى تلاته .... قلقت من كلمه تلاته دى .... طلعت وراهم اشوفهم بيعملو ايه بالتلاته .... لقيتهم بيلعبو ... وبصيت ليهم بنظره كده ولا خافو ولا اى حاجه ...بجاحه... وكل شويه يطلو عليا ويخرجو .... قرفونى ... لحد ما جاتلى واحده محتاجه حاجه ب 5 جنيه وجايبه معاها 50 جنيه قولتلها حبيبتى مفيش فاكه عندى هاتى فاكه اونا اجيبلك اللى انتى عيزاه( بصراحه حبيت ازلها واغلبها ) البنت بكل بردوووووووود جابت الطلب وعدت من قدامى كانها بتقولو مش محتجاه منك حاجه

صبرنى يالله
  • TAMMAMTAMMAM عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/10
    ههههههههههههههههههههههههههههههههه ................ ولسى بتتحديهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    تم تعديل 2010/07/10
    لاااااااا الحمد لله انتهت الازمه الدبولماسيه اليوم ... واخدت بنصيحه امى ..... واتقربت لييهم اليوم حاولت افهمهم واخدهم فى صفى بدل ما يعصبونى ويتحدونى

وانتهى اليوم بصداقه ما بينا .... على اخر الزمن اصاحب عيال .... بس افضل ما انى اخاصم واعادى اطفال ( على فكره دول طلعو جبابره) لو حطو حدهم ف دامغهم هيوروه العين الحمره وانا غلبانه
    تم تعديل 2010/07/13
    اليوم حابه نتكلم عن حاجه مهمه ....... علاقه الصيدلى بمساعد الصيدلى ؟؟؟!!!!

بس احب فى الاول اسمع ارائكو الاول حتى نوصل للطريقه الاصح فى تعاملنا معهم
  • suzysuzy عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/13
    أنا اليوم صار معي فصل مرتب
    دخل واحد و معو ابنو و كشف عن ظهر الولد لقيتو مليان حبوب جدرة دورت بجسمو لقيت كام حبة أكبر و فيه واحدة كبيرة بوجهو و عرفت من الأب أنو طالعة هالحبوب قبل بيوم قلي دكتورة هاد تحسس قلتلو هاد جدري ماء واضح انتفض الرجل و قال لا هاد تحسس
    طولت بالي والت يا أخي ما تخاف رح اعطيك دوا بينفع للحساسية و الجدرة ما في شي بيخوف واعطيتو كلامينا للحكة و التحسس و الجدري و انتي هيستامين شراب
    أخد الدواء و قلي هاد أكيد حساسية بس انتي بتحبي تخوفيني وطلع و هوي عم يسب و يشتم
    بتعرفو الدواء ما تجاوز ال200 ليرة و أنا قلتلو جدري ما قلت سرطان لا سمح الله نزعلي مراقي من الصبح
    لو سمعو حدا من جيراني كان أكلها قتلة مرتبة بس حظو جايي بكير
  • صيدولةصيدولة عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/14
    انا ما تدربت بصيدلية وما عندي مواقف مهمة فيها (*^لإ$ُ
    ....بس مبارح كان احلى يوم الي بصيدلية ... وكانت صيدلية د. سوزي ... كانت زيارة كتير حلوة ... تعرفت على شخصيتها الرائعة .. وقلبها الطيب .. وفعلا هي انسانة رائعة . وانبسطت كتير بالتعرف عليها ... وبشكرها على استضافتها الي .. وحديثها الرائع ونصائحها الي .... (وشربت شااااي )
    وبشكر هالموقع اللي أفادنا كتير مو بس بالمحتوى العلمي الهام اللي فيه .. وكمان خلانا نتعرف على ناس رائعين كتير .. أمثال سوزي وغيرها كتير..
  • suzysuzy عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/14
    تسلمي حبيبتي أنا يلي كان الي الشرف و انبسطت كتير بمعرفتك و قضينا وقت كتير حلو عقبال وقت يلي منتعرف بالبقية شخصي
    ان شاء الله يا صيدولة منضل اخوة كل العمر
    و أنا كمان بشكر العيادةلانو من خلالها عرفت هالأشخاص الرائعين متل صيدولة و نعيمة و سارة
    تم تعديل 2010/07/14
    تسلمى وربنا يخليكو ليا ( مشكلتى مش بعرف اقول كلام حلو ) بس اكيد هيكون فى فرصه اقدر اشوفكو ....( مش تسالونى ازاى )

انا ازا حطيت شى فى بالى هعملو ..........
    تم تعديل 2010/07/16
    اليوم صار معى اكتر من موقف

الساعه 2 الظهر بيكون الشغل خفيف شويه .... وفى الفتره دى بنتهزها فرصه أفطر .... المهم عملتلى نسكافيه وجبت البسكوت وقدماى الجرنال .... وفى ودنى الهيد فون بسمع فيروز .... وفجاءه وبدون ما خد بالى دخلت ام بطفلها وبتكبى لانو الطفل الماكوه لسعت يداه .... اللسعه كانت بسيطه .... المهم انا من المفاجئه قومت بسرعه .... فالموبيل بتاعى وقع شر وقعه ........ طااااااااااااااااار فى الهوا ,,,,,,, ووقع على الارض ........ قلبى وقف قولت الموبيل راااااااااح

المهم التفت للست ورفعت الموبيل من الارض لقيتو مش بيفتح ... وجبت تلج للولد وعطيت الام مرهم للحروق ... وخرجت الام وطفلها كويسين ... وابتدت معاناتى انا .... احاول افاقه وانعاش موبيلى المسكيييييييييييين ..... لكن بائت كل محاولاتى بالفشل الزريع ...... نفسى اتسدت واكتئبت .... احوال افكر ازاى هصلحو .... والارقام المهمه اللى عليه .... فضلت ساعه مكتئبه ... دخلت سيده تطلب مرهم للالتهابات ... عطيتها واحد كان ب 6 جنيه .... حكاتلى انها متعوده على مرهم تانى ب 4 جنيه ... قالتلى اسمو .. جبتهولها لقتو ب 5 جنيه ( كل ده وانا بغلى من جوايا بفكر فى موبيلى ) المهم حكتلى انها مش معاها فلوس تكفى وانها محتاجه المرهم وانه محتاجه كمان فلوس علشان هتركب سرفيس ... قولتلها مش مشكله يا سيتى خدى اللى انت عيزاه ولو عايزه فلوس خدى ... وعطيتها فلوس ... سالتنى مالك يابنتى ... قولتلها ولا حاجه يا حاجه موبيلى بس وقع ومش بيفتح

تعرفو بعد ربع ساعه بالظبط بحاول افتح موبيلى ...... فتح .... ولا كانو صارلو شى ..... ( احمد الله واشكر فضلو ) ....

كفايه كده احكيلكو بكره ايه حصل بعدها
  • Dr.AhmadDr.Ahmad مدير عام
    تم تعديل 2010/07/16
    يا سلاااااااااااااام شو هالدعم .... اكيد كان لقاء مميز و ان شاء الله تكتر اللقاءات المميزة و اكيد كل الشكر الكن العيادة منورة بوجودكن

صيدولة صحة و هنا ع كاسي الشااااااااي

فارماكون ... الله كريم و اذا فكرتي تزورينا بسوريا اكيد رح تنور سوريا بوجودك
  • صيدولةصيدولة عضو ذهبي
    تم تعديل 2010/07/17
    الحملله ع سلامتو للموبايل فارماكون ... والله يجعلها اكبر المصايب ...

صحتين ع قلبك د. احمد ..... وعنجد عنجد كان لقاء مميز ....
    تم تعديل 2010/08/04

اليوم صاره معى موقف .... حبيت تشاركونى بأرائكو فيه لانو امر ضرورى ... ووارد يتعرضلو اى صيدلى

اليوم جه زبون طلب منى قطره اسمها بريزولين واسم اقراص لكنو مش متزكر اسمها حكالى اول مره انو بيعتقد انو اسمها الليرجيفين ...
    رديت الاسم مش صحيح لكن واضح انو اسم دوا للحساسيه ... رد اه ...سالتو طيب بكام ... رد ماعرفش ... قولتلو مفيش مشكله تحب اعطيك انا اى دوا تانى للحساسيه ...رد مافيش مانع .... المهم عطيتو شريط اسمو الليرجيل ... وقوتلو كده يافندم الحساب كزا وعطانى الفلوس وروحت اجيب الباقى .... لكن شئ اللاهى خلانى ارجع للعلبه تانى واقرى تاريخ الصلاحيه .... تخيلو ماذا وجدت

تاريخ الصلاحيه 3/2010 يعنى منتهى الصلاحيه .... فى وقتها قوتله حضرتك زكرنى تانى اسم الدوا ايه ( احاول ابرر سبب انى مش اعطيه الدوا المنتهى الصلاحيه ) قوتلو لحظه انا اعتقد انك تقصدالليرجكس كافيين .... وروحت اخدت القديم وسبحان الله لقيت التانى وعطيتو ايه ... هو افتكرو وقال ايوه تمام انتى صح ( وقتها انا حمدت الله انو اتحل الموضوع ولقيت مبرر لفعلى ) .... والحمدلله كنت محظوظه انو تم الموقف ع خير

من الموقف ده ضرورى نتعلم انو يكون ف جرد مستمر للصلاحيه
    اذا كان ف دوا مش بينطلب كتير تركز ف صلاحيته

بس السؤال اللى ف بالى دلوقتى واحابه انكو تتفاعلو معايا ..... لو فعلا اتفاجئت بانو ادلوا منتهى صلاحيتو لكن الزبون قدامك .... ياترى هترد تقولو ايه
    استحاله تقولو الصلاحيه منتهيه ولا تسئ سمعه صيدليتك ......... قولولى هتتصرفو ازاى ف موقف زى ده

وانا بكره اقولكو ايه التصرف السليم